Raske teema ja keeruline on leida õigeid sõnu. Vastumeelsus ja ärrituvus imetamise vastu. Tõrge imetamise vastu. Imetamistõrge? Imetamine ei meeldi. Imetamine on vastik. Imetamine on ebameeldiv. Emotsionaalsete ja psühholoogiliste barjääride tõttu raskused rinnaga toitmisel. Inglise keeles on see väljend breastfeeding aversion and agitation (BAA) või nursing aversion (NA), mis peaks suht otse tõlkides tähendama vastumeelsust ja ärrituvust rinnaga toitmise suhtes ja vastumeelsust imetamise suhtes. Ma nimetan seda praegult lühidalt tõrkeks imetamise vastu.

Üks ema on seda kirjeldanud järgmiselt:

Tung lapsele haiget teha või pugeda nahast välja kui rinnaga toitmine tuleb nagu tume ootamatu ja soovimatu pilv… ja kleebib end külge nagu liimiga kui sa tegelikult seda üldse ei tahaks. Sa võitled selle tunde vastu kogu jõust, sest kes oled sina, et jätta laps ilma rõõmust, lohutusest, toidust ja nii paljust muust…

Mis see on?

Mõned emad kogevad rinnaga toitmise ajal imetamise suhtes vastumeelsust. Imetamine tundub ebameeldiv, ärritav, võibolla isegi vastik. See artikkel ei räägi sellest, miks osad naised on imetamise vastu üleüldiselt negatiivselt meelestatud ega ka naistest, kes ei imeta sotsiaalse häbimärgistamise, eelneva seksuaalse väärkohtlemise tõttu või lihtsalt sellepärast, et nad soovivad toita piimaseguga. See artikkel on imetavatele naistele, kes kogevad tõrget rinnaga toitmise suhtes, et tõsta teadlikkust, pakkuda informatsiooni ja toetust.

Uuringud

Hetkel ei ole teada, mis põhjustab imetamise vastu tõrget, sest selle kohta on väga vähe uuritud. On üks uuring, mis kirjeldab seda nähtust ja uurib põhjuseid. On mõned raamatud ja üks artikkel, mis viitab sellele kui “negatiivselt tajutavatele emotsioonidele”. Teemast annavad aga ülevaadet paljud blogipostitused ja muud materjalid, mida imetamistõrke all kannatanud naised on kirjutanud. See annab ideid, kuidas tõrget vähendada, et naised, kes seda soovivad, saaksid imetamisega jätkata.

Mis see on ja miks see juhtub?

Vastumeelsus ja/või ärrituvus imetamise suhtes võib tekkida igal hetkel, kui naine imetab. See võib juhtuda nii vastsündinud beebi imetamisel, rasedana imetamisel, väikelapse imetamisel või ka tandemimetamisel. Tõrksus imetamise suhtes võib esineda erineva invensiivsuse ja kestusega ning see on igal emal erinev. Mõni ema kogeb seda ühe korra, aga mõni ema tunneb seda igal toitmiskorral. Ema võib tunda viha, ärritumist, naha kihelemist ja tal võib olla tunne, et ta peab kohe lapse rinna otsast ära võtma. Levinud on häbi ja süütunne viha tundmise tõttu ning soov imetamiskord lõpetada.

Kuidas on kirjeldatud vastumeelsust/ärritust imetamise suhtes:

  • Ära katsutud tunne/liiga palju füüsilist kontakti
  • Sügelus, kihelus või tunne, et miski jookseb mööda nahka
  • Ebamugavuse või valu tundmine kui laps imeb
  • Viha tunne kui laps imeb
  • Raevu tundmine kui laps imeb
  • Lootusetuse tunne ja tahtmine põgeneda
  • Tahtmine võõrutada ja mitte võõrutada samal ajal
  • Nende mõtete ja tunnete tõttu süütunde tundmine
  • Nende mõtete ja tunnete tõttu häbi tundmine

Sellest teatakse vähe

Kuna tõrget imetamise suhtes on väga vähe uuritud akadeemilises kirjanduses ja seda teatakse vaid mitte-ametlikult emade seas, siis on see olukord väga keeruline ja üksildane emadele, kes seda läbi elavad. Mees, teised pereliikmed, sõbrad ja meditsiinitöötajad tihti ei oska aidata ema, kes kurdab imetamistõrke üle ja tihti soovitatakse rinnast võõrutamist ning segutoidule üle minemist või häbistatakse ema, mis teeb olukorra veel hullemaks. Raskustest hoolimata soovivad paljud emad, kes kogevad tõrget imetamisel, siiski imetamist jätkata ja neid peaks toetama igal võimalikul viisil.

Abi

Teiste emade ja lähedaste toetus on väga oluline imetamistõrget kogevale naisele. Eriti oluline on teiste sarnase kogemusega emade toetus. See on oluline sellepärast, et naine saaks aru, et ta ei ole üksi ja ainsana sellist asja kogemas. Mingil viisil see normaliseerib olukorda ja aitab leida lahendusi. Abiks on, kui leida põhjused, miks selline tunne tekib ja viisid, mis aitavad emal sellega toime tulla.

Põhjused

Tõrget imetamise suhtes võivad tekitada erinevatel emadel erinevad asjad. Arusaamine, et imetamistõrget võib tekitada näiteks menstruaaltsükkel, võib aidata emal aru saada, et tõrge mõnikord tuleb, aga see on tõenäoliselt hormonaalne ja see läheb mööda. Või kui ema saab aru, et kui ta ei söö ega maga hästi, siis see teeb olukorra hullemaks ja kui ta tegeleb rohkem enda vajadustega, siis sümptomid vähenevad. Igale emale tuleb läheneda personaalselt ning hetkel tuleb leida põhjused ja lahendused katse-eksituse meetodil.

Olukorrad, mis võivad põhjustada tõrget imetamise suhtes:

  • Ovulatsioon
  • Menstruatsioon
  • Intiimsuse puudumine partneriga
  • Uneprobleemid – väsimus ja kurnatus
  • Mineraalide puudus – tihti on emad maininud, et B12, magneesium ja D-vitamiin on neid aidanud
  • 24/7 lapse eest hoolitsemine, hoolduskoormust pole kellegagi jagada
  • Tandemimetamine (mitme lapse imetamine)
  • Raseduse ajal vanema lapse imetamisega jätkamine
  • Vedelikupuudus
  • Varasem seksuaalse väärkohtlemise kogemus
  • Diagnoositud või diagnoosimata rasedusjärgne depressioon (või meeleoluhäired)

Mida teha

Kui sa oled ema, kes tunneb vastumeelsust või ärrituvust imetamise vastu, siis räägi sellest kellegagi, keda sa usaldad. Selgita talle, mis toimub ja kuidas sa end tunned. Liitu emade tugigrupiga. Kui sa oled otsustanud jätkata imetamisega ja su laps on juba piisavalt vana, siis mõtle, kas teile võiks sobida variant, et lood näiteks kindla koha, kus sa imetad või imetamise ajal kannad sa kindlat pluusi. Nii võid sa aidata lapsel harjuda, et ta saab rinda ainult siis kui istute ühes kindlas toolis või kui sa kannad seda kindlat pluusi. Mitte pakkumine, aga ka mitte keeldumine võib samuti aidata. Samuti imetamiskordade kestuse ja rinna andmise aja piiramine. Neid nippe saab rakendada küll ainult siis kui laps on juba suurem, aga ka nooremate laste ja tõrkega tegelemiseks on mitmeid nippe, mida proovida, mis võivad vastumeelsust vähendada.

Imemisvõte! Kui su lapsel on halb imemisvõte ning tunned ebamugavust või valu imetamisel, siis otsi abi kohe.

Vii mõtted mujale. Toida last ja jutusta samal ajal kellegi teisega, loe, vaata telefoni, vaata telekat. Mõnda ema aitab viisijupi ümisemine või jääkuubiku käes hoidmine. Mis iganes töötab, et saada mõtted eemale.

Uni. Kuigi see ei pruugi olla sinu kontrolli all, siis piisav uni on funktsioneerimiseks ja kaine mõistuse säilitamiseks siiski oluline. Emad tihti ütlevad, et nad tunnevad rohkem vastumeelsust kui nad on unepuuduses. Kasuta igat võimalust magamiseks ja kui see ei aita, siis küsi abi. Palu sõpradel või pereliikmetel vaadata lapse/laste järgi, et saaksid natukene tukastada. Kui sa ei suuda uinuda, siis proovi kohalolekuharjutusi (nt headspace või vaikuseminutite telefoniäpp).

Joo ja söö piisavalt ning hästi.

Võta aega enda jaoks. Tunnet, et oled igatpidi läbi katsutud ja sul pole üldse omaette olemise ruumi, tuleb tihti ette imetavatel emadel, eriti kui sul on lapsi mitu. Üksi olemise ja enda eest hoolitsemise aeg on mõnele naisele ülioluline, et tõrkega imetamise suhtes toime tulla.

Hormoonid. Imetamistõrge võib mõnel naisel esineda kui peale sünnitust taastub menstruaaltsükkel. Pane kirja oma tunded ja analüüsi, kas sinu puhul võib ka nii olla. Võid paluda oma arsti, et ta kontrolliks vereprooviga, kas sinu hormoonid on normis.

 

Selles olukorras on raske olla igal juhul, ma tean. Selles ei pea üksinda olema. Tule liitu tugigrupiga facebookis (liitumiseks lisa mind facebookis sõbraks ja kirjuta, sest grupp on salajane) või kirjuta mulle kiri@mariannetobro.ee ja lepime kokku aja suhtlemiseks. Ja hoia meeles: See, et sa end niimoodi tunned, ei tähenda, et sa oleksid halb ema või ei armastaks oma last. Imetamine või mitte imetamine ei tähenda, et sa oled hea või halb ema. Sa oled parim ema oma lapsele ja tema silmis alati armastatud.

Loe lisa ka www.breastfeedingaversion.com lehelt (inglise keeles). Kasutasin materjale sellelt lehelt autori loal.

Autor
Marianne Tobro

Imetamisnõustaja,
Kogemusnõustaja

Kuupäev
07. 03. 2018

Telli teavitus uutest postitustest

Kellelegi ei meeldi spämm. Ma ei saada sulle jama.

Blogi

Praktilised nõuanded imetamisest ja emadusest
Imetamine, üritustel käimine ja alkohol

Autor: Marianne Tobro

Kuupäev: 21. 06. 2018

Soov veeta lõbusalt aega koos teiste täiskasvanutega ei ole isekas. Kas võiks võtta ka veidi alkoholi? Lisatud ka minu lemmikud alkoholivabade jookide ja kokteilide retseptid.

6 olulist asja, mida imetamise kohta teada juba enne sünnitust

Autor: Marianne Tobro

Kuupäev: 16. 06. 2018

Tavaliselt lapseootel naised valmistavad end ette sünnituseks, aga imetamiseks mitte nii väga ning ette tulevad raskused võivad tulla siis üllatusena. Imetamine on õpitav oskus ja siin on kirjas mõned olulised asjad, et harjutamine kergemalt tuleks.

Mida tähele panna kui toidad beebit pudelist

Autor: Marianne Tobro

Kuupäev: 12. 06. 2018

Pudelist toitmisel on ka mõned olulised asjad mida teada, et vältida beebi ületoitmisega seotud terviseriske ja et täidetud saaksid ka muud beebi vajadused, mis tavaliselt rinnaga toidetud lastel imetamise ajal täidetud saavad.